Må vi nu ikke spise appelsiner
Claus Hancke, 1998
Mange er sikkert blevet opskræmt, eller i det mindste forvirrede, ved at læse en række artikler i april måned i Dagbladet Politiken. En journalist havde læst en lille ligegyldig artikel i tidsskriftet ”Nature” fra d.9/4. Denne artikel omhandlede en undersøgelse af 30 mennesker, hvor man havde givet en lille dosis C-vitamin (½ gram dagligt i 6 uger), og derefter målt to parametre for fri radikal-aktivitet. Disse to parametre henholdsvis steg og faldt på en måde, som fik forfatterne af artiklen til at skrive, hvad vi alle ved, at C-vitamin også besidder såkaldte prooxidative egenskaber.
Det er gammel viden, at c-vitamin givet under visse omstændigheder kan skade celler. Det gælder f.eks. hvis man har store mængder depotjern i kroppen, eller hvis man mangler E-vitamin.
Journalisten vejrede imidlertid en sensation, der var en avisforside værdig, hvis han gav skruen en ekstra tak og antydede, at C-vitamin kan give cancer.
Lad mig slå fast med syvtommersøm:
Der er ingen risiko ved at indtage C-vitamin.
Artiklerne i Politiken har afstedkommet en betydelig uro i befolkningen, og det på et tidspunkt, hvor befolkningen endelig er begyndt at indtage et bredt spektrum af kosttilskud som vitaminer og mineraler.
En sådan artikel gør ubodelig skade, men journalisten vil aldrig opdage det. For skaden er nemlig en manglende forebyggelse af en række sygdomme, som befolkningen så blot bliver ved med at få.
I stedet for at vi kunne få lov til at opleve et begyndende fald f.eks. i forekomsten af kræftsygdomme. Men det er der ingen sensation i. For det får vi først at se om 10-20 år.
Næ, men sensationen er hjemme, hver gang en journalist kan lave en overraskelse ved at råbe ”ulven kommer”, når han ser en eller anden artikel, som nedgør de ting, vi godt véd er sunde.
Men vær på vagt, når du læser din avis. Der er så megen falsk forskning. Så meget skjult markedsføring, som kaldes forskning. Se dig godt for, når du slår avisen op en søndag morgen og læser en eller anden artikel om at ”En ny undersøgelse har vist..”
Ofte er der tale om en skjult pressemeddelelse, hvis formål det er at markedsføre et produkt. Eller det kan være en i øvrigt ligegyldig artikel, der bliver brugt til at markedsføre et synspunkt.
Husk: Interesser lyver aldrig!
Før denne debat om C-vitamin løber helt af sporet, vil jeg godt nævne tre hovedpunkter, som jeg sammen med to professorer har gjort Sundhedsministeren opmærksom på:
Artiklen i Nature fra 9/4 indeholder intet nyt om C-vitamin.
Der er substantiel dokumentation for at C-vitamin forebygger en lang række alvorlige sygdomme.
Der er ligeledes solid dokumentation for at det er ufarligt at indtage C-vitamin i gramdoser over flere år.
Det er gammel viden, at indtagelse af C-vitamin som mono-terapi i store doser medfører dannelse af frie radikaler (prooxidant effekt), specielt hos folk med store jern- depoter. Denne prooxidante effekt ophæves fuldstændigt ved samtidig indtagelse af E-vitamin.
Det er god latin, at vitaminer (og andre kosttilskud) ikke må tages alene, men altid i kombination med hinanden.
I september 1990 organiserede the National Institute of Health (USA) et symposium, hvor den internationale videnskab fremlagde dokumentation for C-vitaminets rolle i forebyggelse og behandling af cancer.
Konklusionen var, at C-vitaminet besidder en betydelig forebyggende effekt over for et stort antal humane tumorer.
Flere studier har desuden dokumenteret udtalt forebyggende effekt over for en lang række andre lidelser (referencer nedenfor, red.).
Når blot man læser dette lille udvalg af den kolossale dokumentationsmængde, der findes om c-vitamin, så forstår man, at det er dybt uforsvarligt at blæse en så ligegyldig artikel op til en skræmmekampagne, som får folk til at fravælge et tilskud, som gavner deres helbred.
Hvis man absolut skal rådgive befolkningen ud fra denne ret ligegyldige artikel, må man nødvendigvis være lidt mere nuanceret, og rådet kunne da være, at man skal undgå at indtage kosttilskud som vitaminer og mineraler i form af et enkelt præparat.
Tag altid en kombination, idet mange af disse tilskud er indbyrdes afhængige.
Referencer:
- J.Natl.Cancer Inst.1991;83/8:547. Med.Hyp.1991;36:190-4.
- Med.Hyp.1995;44/3:205. Proc.Am.Soc.Clin.Oncol.1983;2:92.
- Canc.Res.1979;39:663-81. Proc.Natl.Acad.Sciences1978;759:
- 4538. BMJ 1995;310/6994:1563-6. Am.J.Clin.Nutr.1997;66/4:
- 911-6 og –65:503-7. J.Clin.Epid.1996;49/10:1079-84.
- J.Am.Coll.Nutr.1995;14/2:124-36. Free Rad.Res.1996;25/2:
- 173-9. Int.J.Vitam.Nutr.Res.1996;66/1:19-30,
o.m.a.

