• Home
  • |
  • Nedsæt risikoen for alvorlige infektioner

Af læge Katrine Flindt – IOM klinikken

Almindeligt godt råd for at nedsætte risikoen for alvorlige infektioner – gælder alle virus:

  • sørg for at spise ordentlig mad
  • sørg for at få vand at drikke
  • sørg for at få din søvn
  • daglig motion – gerne en udendørs gåtur

Ved omgang med mange mennesker:

  • husk håndvask eller at spritte hænder
  • nys eller host i albuen i stedet for i hånden – og vask hænder bagefter

Hvis Coronavirus breder sig mere kraftigt i Danmark:

  • overvej at medbringe en lille håndsprit, så det er let at spritte dine hænder efter rejse, offentlige toiletter, koncerter mv.

Herudover: og specielt hvis man ikke får sovet godt nok og spist godt nok, hvis man er stresset eller træt, evt døjer med sygdom – og hvis man skal ud blandt mange mennesker:

Gerne daglige tilskud af basismineraler og vitaminer:

  • zink 20-40 mg
  • selen 100-200 mcg
  • magnesium 200-600 mg
  • vitamin D 20-100 mcg
  • vitamin C 200 mg – 2000 mg (evt mere – det er meget svært at overdosere – men er man rask er 2000 mg rigeligt)

HVIS man får symptomer på forkølelse eller ondt i halsen vil alene rådene om vand, mad og søvn samt tilskud i disse størrelser gøre at der er langt mindre risiko for at ende med alvorlig sygdom.

Hvis vi skal tale corona-virus – så ved vi fortsat ikke, hvor syge vi kan forvente at blive af virussen. Men vi må regne med, at vi alle kan blive smittede før eller siden – af denne eller andre nye virus, der vil komme.Vi lever i samspil med naturen, dyr og andre mennesker – og i en verden hvor vi rejser meget. Det kan ikke undgås at virussygdomme vil komme til, og nogle af dem vil kunne være alvorlige. Coronavirus kan være dråben, der gør at mennesker med dårligt immunforsvar bliver alvorligt syge – og den vil måske kunne gøre at flere af os må ligge i sengen henover foråret – og muligt de kommende sæsoner.Men ud over at den er ny blandt mennesker, er den næppe mere farlig end andre virus vi har iblandt os i forvejen.

Et par ting jeg gerne vil tilføje:

  • godt humør! optimisme og det at le og græde 🙂
  • drop sukker, specielt hvis du er ved at blive syg
  • ketose er sandsynligvis immunstyrkende
  • et rigt microbiom er sandsynligvis også immunstyrkende
  • polyfenoler og bitterstoffer fra urter, bitre bær og grønt er sandsynligvis immunstyrkende
  • der findes masser af urter og krydderier med immunstyrkende effekt

OG: vi er alle individuelle! Det der dur for een er ikke nødvendigvis løsningen for alle andre.

Mere viden

Antioxidanter og kemo

Antioxidanter og kemo

Zink er vigtigt for immunforsvaret – også ved Covid-19 sygdom

Zink er vigtigt for immunforsvaret – også ved Covid-19 sygdom

Husk Selen

Husk Selen

Magnesium – Susanne Bjerre Lottrup

Magnesium – Susanne Bjerre Lottrup

VIL DU MODTAGE NYHEDSBREV

Få nyheder fra Lægeklinikken IOM direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke og du kan til enhver tid afmelde med et enkelt klik.